Автоматизація звука «р» в складах та словах

Мета: - виховувати правильну вимову звука «р» в складах та словах, утворювати слова суфіксальним способом, з додаванням одного звука на основі інноваційних технологій, використовувати досвід дитини при розв'язанні навчальних проблем, збагачувати словниковий запас;

- розвивати фонематичний слух, логічне мислення, пам'ять, дрібну моторику рук та загальну моторику;

- виховувати самоконтроль, бажання виразно і чітко говорити.

Обладнання: дзеркало,загадка, презентація «Чарівний звук», дидактичні ігри, предметні картинки, лялька принцеса, карета, замок, підручник А. Я. Малярчук "Дидактичний матеріал для виправлення мовленнєвих недоліків" ІІ част., інтерактивна технологія "Вузлики", кросворд «Мозковий штурм»

Хід заняття:

І. Організаційний момент.

Сьогодні до нас завітали гості, привітайся з ними, посміхнись, старайся щоб гостям було цікаво на нашому занятті.

До нас прийшла ще одна гостя, а хто відгадай?

Загадка

На вигляд я просте дівчатко,

Та завжди вдіта в гарне плаття.

На голові ношу корону,

А батько мій сидить на троні.

Пишуть про мене у казках і в п'єсах,

Ну а звусь звичайно я , маленька . . . (принцеса).

Правильно, молодець, а звати її Роксана. Вона до нас завітала в гості, тому що не вміє вимовляти звук «р» і хоче навчитися разом з тобою, навчимо її?

ІІ. Основна частина.

Сьогодні ми будемо продовжувати працювати над закріпленням вимови звука «р».

1. Артикуляційна гімнастика. 1-2 хв.

Смачне варення - Як у банці на полиці Варення стояло.

Я його все виїла, та здалося мало.

Щоб за теє вареннячко не сварила мати,

Треба дуже чистесенько губки облизати.

Грибочок - У лісі виросли грибочки - ось стоять вони гурточком

Язичок поставили, наче гриб дістали ми.

Так зробили кілька раз - повні кошики у нас.

Маляр - Малярам знайдеться діло: треба фарбувати стіни

Стелю треба фарбувати. Хочеш їм допомагати?

Язичок свій підніми, стелю ним ти побіли.

Язичком вперед-назад ти біли за рядом ряд.

Працювати будеш вміло, швидко впораєшся з ділом.

Дятлик - Дятли в лісі стукали на сосні вгорі: - д-д-д, д-д-д!

Стукали все, цокали по сухій корі: - д-д-д, д-д-д!

Аж відлуння чулося в дальньому дворі: - д-д-д, д-д-д!

Молодець!

2. Пальчикова гімнастика. Гра «Подорож до палацу».

Разом з язичком потанцюють ще й твої пальчики.

Інструкція. Промовляючи кожен склад, «пробігти» східцями замку вгору та вниз. На кожну сходинку натискати почергово пальчиками. Східцями вгору – вимовляти прямі склади:

Ра, ра, ра, ра…, ро, ро, ро, ро…, ру, ру, ру, ру… .

Східцями вниз – обернені склади:

Ар, ар, ар, ар…, ор, ор, ор, ор…, ур, ур, ур, ур… .

Не відставати від руху руки.

Молодець!

3. Презентація « Чарівний звук».

Подивись на слайди, у нас є картинки , а під ними написані слова, в яких немає одного чарівного звука, подумай і встав , який тут звук загубився. 6-10 слів.

Молодець, ти гарно впоралась із завданням.

4. Гра «Казкова карета».

До нас на заняття принцеса приїхала на казковій кареті, але не просто так, у першу карету тобі потрібно покласти малюнки там де звук «Р» знаходиться на початку слова, в другу карету тобі потрібно покласти малюнки там де звук «р» знаходиться в середині слова, а в третю карету покласти малюнки, де звук «р» знаходиться в кінці слова.

Добре, ти все правильно зробила. Молодець.

5. Назви дитинчат.

Наша принцеса, коли подорожувала, то заїхала в одну з екзотичних країн Австралія, і там зустріла тваринок зі своїми дитинчатами, наше завдання буде таке, я тобі називаю дику тварину або птаха, а ти називаєш їх дитинчат.

У зебри – зебренята

У жирафи – ……(жирафенята)

У рисі – …………(рисенята)

У зубра – ……….(зубренята)

У борсучихи – …(борсучата)

У страуса – …….(страусенята)

У тигра – ……… (тигренята)

У сороки – ………(сороченята).

6. Фізкультхвилинка

Ручки піднімаємо,

Потім опускаємо,

Спинки випрямляємо

Вільно видихаємо.

Подивися ти направо,

Подивися ти наліво.

Говорити будем чітко,

Вільно, легко і красиво.

Сіла, ручки на коліна

Ти нітрохи не стомились

Вдих і видих, Вдих і видих,

Знов на мене подивилась.

7. Доповнити речення назвою малюнка.

Тепер попрацюємо з підручником А. Я. Малярчук ІІ частина, ст. 94, завд. 4.

Тобі потрібно доповнити речення назвою малюнка.

На роботу йде …робітник

На клумбі росте …ромашка

Гарний махровий …рушник

Рита намалювала …ромб

Русланка відкрила …рот

8. Інтерактивна технологія « Вузлики». Нам потрібно розплутати вузлики, визначити межі речення та записати.

У ПРИНЦЕСИ Є ДРУЗІ ВОНА ЛЮБИТЬ ПОДОРОЖУВАТИ ПРИНЦЕСА ДУЖЕ КРАСИВА

Молодець, розплутала вузлики.

9. Кросворд «Мозковий штурм»

А зараз, давай підсумуємо все те, що ми робили на занятті? ми з тобою розгадаємо кросворд .

По горизонталі:

1. На чому приїхала принцеса?(карета)

2. Що носить на голові принцеса?(корона)

3. Як називають батька принцеси?(король)

4. В яку з екзотичних країн заїхала принцеса, коли їхала до нас на заняття?(Австралія)

5. Як називається будинок принцеси?(замок)

6. Як називають нареченого принцеси?(принц)

7. В що одягнена наша принцеса?(плаття)

По вертикалі:

1. А тепер, пригадай, як же звати принцесу?(Роксана)

Молодець! Ти гарно працювала і була уважною!

ІІІ. Підсумок заняття

Д/з : намалювати або наклеїти 5 малюнків зі звуком «р»

Оцінювання . За успішну роботу наша гостя, яка за тобою спостерігала під час заняття приготувала тобі подарунок (мішечок з наклейками принцеси)

Диференціація звуків [с] — [з] та букв с - з на письмі

Мета: - навчити учнів розрізняти звуки [с] — [з] як в усному мовленні, так і на письмі; порівнювати звуки за артикуляцією, уточнити знання про ознаки дзвінких і глухих приголосних; удосконалювати навички звуко – буквенного та складового аналізу і синтезу слів;

- розвивати фонематичний слух, логічне мислення, зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, загальну моторику, збагачувати словниковий запас;

- виховувати самоконтроль, любов до птахів.

Обладнання: дзеркала, метаграма, старовинна мапа, вітрильник, штурвал, предметні малюнки, презентація, граматична гра "Апостроф", "Веселкові равлики", підручник А. Я. Малярчук "Дидактичний матеріал для виправлення мовленнєвих недоліків" І част., кросворд, скриня, інтерактивна технологія «Обговорення».

Хід заняття

І. Організаційний момент.

- Діти! До нас завітали гості. Тож будьте уважними і старанно працюйте, щоб гостям було цікаво на нашому занятті.

— Поверніться до наших гостей і привітайтеся з ними. А тепер запрошую вас всіх до співпраці.

1.Повідомлення теми заняття.

— Діти, розгадайте метаграму:

Якщо із "з" візьмеш це слово,

великий дощ впаде раптово,

Як тільки "з" на "с" заміниш

Між фруктами мене зустрінеш.

(злива-слива)

- Порахуйте кількість звуків у кожному слові.

- Назвіть перший звук у слові «злива».

- Назвіть перший звук у слові «слива».

- Чим різняться ці слова?

В СЛИВУ НЕ ТРЕБА ПОЛИВАТИ ЗЛИВУ

Як бачите, при заміні лише одного звука, змінюється значення всього слова. Тому так важливо вміти розрізняти ці звуки -[с],[з]

Самостійно сформулюйте тему заняття.

Отже, для того щоб грамотно писати на уроках, не допускати помилок у диктантах та під час читання, сьогодні ми будемо розрізняти звуки [с] — [з] між собою.

ІІ. Основна частина

1.Дати артикуляційну характеристику звукам [с - з].

– А тепер промовте спочатку звук [с], потім - [з]. Звуки мають однакову артикуляційну позу. Як вони вимовляються?

- Губи посміхаються, зуби майже стиснуті, кінчик язика впирається за нижні зуби, але під час вимови звука [с] – голосові зв'язки не працюють, а для [з] – «вмикаються».

Роботу голосових зв'язок можна простежити на слух, прикривши вуха долонями та промовляючи ці звуки по черзі, а також тактильно: притиснути долоню до шиї, промовляти звуки по черзі - на [з] відчуваємо вібрацію голосових зв'язок.

То який висновок можемо зробити?

- Звук [с] — приголосний, глухий.

[з] — приголосний, дзвінкий.

2. Актуалізація знань з теми "Професії".

Вдосконалення навичок звуко - буквенного аналізу та синтезу.

Молодці! Ви багато знаєте. Маючи такі знання, можна вирушити у морську подорож. Про справжню мету нашої мандрівки дізнаєтеся, коли прочитаєте текст старовинної мапи, яка випадково потрапила до нас:

«НА ОСТРОВІ СКАРБІВ ЗАХОВАНІ СКАРБИ». Отже нам потрібно віднайти скарби.

Для цієї подорожі нам потрібен вітрильник. А ще потрібна команда. Команда це …(сильні, працьовиті, загартовані моряки).

Хто ці люди ви дізнаєтеся, коли виконаєте наступне завдання. З поданих складів утворіть слова:

· пі, тан, ка;

· рос, мат;

· к, к, о;

· ман, боц.

Чим займаються ці люди?

3. Аналіз і синтез слів із звуками [с - з].

Наш шлях нелегкий. Здійнялися хвилі, вітер, вони заважають руху вітрильника. Нам потрібно подолати цю перешкоду.

В учнів розрізані на частини букви. Скласти букви, дібрати слова, що починаються із зібраної букви.

Змагання між двома командами: хто швидше складе букву і добере більше слів.

(н-д: зубр, сани,завод,склад, стіл, зоопарк, сорока, слон, зима)

4. Визначте місце звука в слові

Моряки на нашому вітрильнику походять із різних міст України, а з яких – ви зараз почуєте. Звенигородка, Севастополь, Суми, Золотоноша, Васильків, Стрий, Знам'янка,Судак, Шостка, Запоріжжя, Сміла, Ізюм, Одеса.

Записати у дві колонки

С З

Де знаходиться звук (на початку, в середині чи в кінці слова)

5. Закріплення навичок складового аналізу і синтезу

На вітрильнику багато нелегкої роботи, наприклад, необхідно «полагодити сітку». Прочитати слова у кожному рядку, закреслити зайві склади. Назвати слова – синоміни. Записати слова зі звуками [с - з].

Веселий – радісний;

Друзі – товариші;

Світлина – фотографія;

Захисник – оборонець.

6.Робота зі спільнокореневими словами

Попереду острів. Мешканці кличуть на допомогу. У них вийшов з ладу маяк. Він засвітиться, коли ви правильно виконаєте наступне завдання. Послухайте спільнокореневі слова і запишіть слово – корінь:

· зима, зимонька, взимку, зимовий;

· сніг, сніговик, сніговий, Снігурочка;

· ліс, лісник, лісок, лісовий, лісництво;

· мороз, морозиво, морозити, морозний;

7. Розвиток моторно – зорової координації

Мешканці острова пригостили моряків дарами природи.

Обведіть зображення предметів за контуром, не відриваючи руки. Контурні зображення: слива, ананас.

Назвіть якими дарами природи пригостили моряків мешканці острова. Ці смачні плоди дуже корисні. У них багато поживних речовин, вітамінів.

8. Фізкультхвилинка «Штурвал»

Діти стають одне навпроти одного, називають перше слово і плескають правими долоньками. При називанні другого слова - плескають лівими долоньками. Промовляючи разом ціле слово, плескають обома долоньками.

Кожен вислів замінити одним словом.

(вода+спадає=водоспад)

(всюди+ходить=всюдихід)

(нести+службу=служити)

(здіймати+галас=галасувати)

9. Презентація. Лексичні омоніми.Прочитати пару слів. Закінчити речення відповідним словом.

Під час шторму деякі сторінки книжок було пошкоджено. Допоможіть морякам.

Розгляньте малюнки. Прочитайте слова – назви малюнків, що звучать однаково, а означають різне.

ЛИСИЧКА

У лісі живе руденька …

Бабуся збирала гриби…

СОНЕЧКО

Яскраво світить …

Прилетіло червоне…

КОСА

Гарно заплетена…

Дідусь косив траву…

ДЗВОНИК

1 вересня дзвенить …

В саду розквітли …

СОЛИТИ – ЗАСОЛИТИ

На зиму треба огірки …

Для цього їх треба розсолом…

КОЗА – КОСА

У Зіни довга…

У лузі пасеться…

10. Граматична гра «Апостроф»

Щоб під час морської подорожі не трапилося біди, нашим морякам треба бути не тільки сміливими, а ще й мати достатній рівень освіти. Вони багато знають тому, що читають (пам'ятають правило про апостроф).

Поставте апостроф у словах: зів'яли, соловейко, солов'їний, ластівка, ластів'ячий, зв'язок, свято, зяблик, здоров'я, під'їзд.

11. Робота з підручником

З нами мандрує художник. Він намалював птахів. Вам потрібно продовжити речення назвою птаха.

Підручник А. Я. Малярчук "Дидактичний матеріал для виправлення мовленнєвих недоліків" І частина.

12. Робота з фразеологізмами

З нами ще мандрує письменник. Він навчив нашу команду моряків деяких українських висловів. Пригадайте їх, запишіть і розгадайте кросворд.

1. Розв'язати …

2. Ведмідь на вухо …

3. Водою не …

4. … ніде впасти.

Які ви знаєте скарби?

c

з

и

к

а

а

с

т

у

п

и

в

3р

о

з

л

и

й

б

л

у

к

у

13. Деформовані речення

Ось і острів скарбів. «Веселкові равлики» допоможуть знайти скарби. Якщо за великим равликом розташуєте за кольорами веселки, дізнаєтеся, які ще бувають скарби. Підказка (Чарівниця осінь жар – птаху зазиває бабин сад фарбувати).Прочитайте, запишіть їх (Зашифрована фраза: «У народу нема скарбу більшого, як його мова»)

Українська мова прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Мова – це безмежний океан, вона мелодійна, як пісня соловейка. Любіть рідну мову, співучу, кольорову – це найдорожче багатство. Наша рідна мова – багата скарбниця, наше найбільше і найдорожче добро.

Щоб добре знати рідну мову, треба її вчитися змалку, в школі і поза школою, з книжок і від людей.

Діти знаходять скриню (заховані скарби – книжки та «коштовності»)

IІІ. Підсумки заняття

1. Інтерактивна технологія «Обговорення» :

- які звуки ми вчились розрізняти на занятті?

- коротко охарактеризуйте звук [с]

- коротко охарактеризуйте звук [з]

- для чого ми вчились розрізняти ці звуки і відповідні їм букви?

- хто допомагав нам сьогодні на занятті?

Що найбільше сподобалось?

2. Оцінювання роботи учнів.

- Сьогодні ви дуже гарно попрацювали. Були активними, уважними, старанними й сподобалися і нашим гостям і морякам. Тому в подарунок від моряків і отримуєте скарби.

3. Д/з. Вивчити прислів'я.

Кiлькiсть переглядiв: 5965

Коментарi